wróć do listy wróć

Szkolne łazienki – jak je urządzić, by uczniowie chcieli z nich korzystać?

dodano:

Porady

Według raportu Instytutu GFK, aż co 3 polski uczeń nie chce korzystać ze szkolnej toalety. Brzydki zapach, brud, brak mydła i papieru – to najczęstsze powody takiego stanu rzeczy. Co zrobić, by zmienić oblicze uczniowskich łazienek? Na jakie kwestie należy zwrócić uwagę w pierwszej kolejności?

Co najbardziej przeszkadza uczniom w łazienkach?
Po pierwsze brzydki zapach, a także brud, z którego on się bierze. Kolejna zniechęcająca kwestia to brak podstawowych artykułów, takich jak papier toaletowy, ręczniki papierowe czy mydło, bez których nie można odpowiednio zadbać o higienę osobistą. I wreszcie uchybienia techniczne, takie jak niezamykające się drzwi czy problemy z ich otwarciem. Z doświadczenia dodamy jeszcze ogólne urządzenie łazienki, które bywa nie tylko nieestetyczne, ale i nieergonomiczne, przez co bynajmniej nie zachęcało nas nigdy do odwiedzania szkolnej łazienki. Do tego dochodzi jeszcze kwestia częstego braku ciepłej wody w kranach.

 Jak powinna wyglądać idealna szkolna łazienka?
Nie, nie będziemy tu pisać o czystości czy wyposażeniu w podstawowe artykuły higieniczne, bo to rzeczy więcej niż oczywiste. Zajmiemy się za to kwestią ergonomii, a także wzornictwa.

ILOŚCI I WYSOKOŚCI

Zalecane ilości umywalek, toalet i pisuarów oraz wysokość ich montażu w placówkach oświatowych przedstawiają się następująco: 


Dzieci mające od 7 do 11 lat 
toalety dla chłopców:

  • 1 miska WC wysokość 35 cm na każdych 20 chłopców
  • 1 pisuar na wysokości 50 cm na każdych 10 chłopców
  • 1 umywalka na wysokości 65-75 cm na każdych 40 chłopców

toalety dla dziewczynek:

  • 1 miska WC wysokość 35 cm na każde 10 dziewczynek
  • 1 umywalka na wysokości 65-75 cm na każde 40 dziewczynek

Dzieci mające od 12 do 15 lat
toalety dla chłopców:

  • 1 miska WC na wysokości 42 cm na każdych 20 chłopców
  • 1 pisuar na wysokości 57 cm na każdych 10 chłopców
  • 1 umywalka na wysokości 75-85 cm na każdych 40 chłopców

toalety dla dziewczynek:

  • 1 miska WC wysokość 42 cm na każde 10 dziewczynek,
  • 1 umywalka na wysokości 75-85 cm na każde 40 dziewczynek.

W szkolnej łazience na każde 2 umywalki powinna być umieszczona jedna suszarka do rąk (wysokość montażu dla dzieci – 95 cm).

KOLORY I WZORY

Tu zaczyna się właściwa zabawa w urządzanie, które zachęci ucznia do korzystania z toalety. Początkiem może być wybór ciekawych, nowoczesnych baterii umywalkowych (np. Laveo ASPE), które skompletujemy z umywalkami o nietypowym, łezkowatym kształcie. Innym funkcjonalnym i ładnym rozwiązaniem jest zakup podwójnej umywalki, w której zamontujemy np. baterie Laveo KVADRATO. Gdy przy sali gimnastycznej zaplanowane są natryski, o ich wybór należy także odpowiednio zadbać. Bardzo praktycznym wyjściem są kolumny natryskowe, takie jak Laveo LESTE.

Kolejny krok to płytki ścienne i podłogowe. One są zazwyczaj najmocniejszym elementem dekoracyjnym łazienki. Zamiast nudnych, białych czy szarych płytek lepiej wybrać te o żywych barwach czy wręcz różnokolorowe, bajeczne mozaiki. Do nich dopasujmy ścianki kabin WC, tworząc dobrze zgraną kompozycję. Dlaczego jeszcze wzornictwo w szkolnych łazienkach jest tak ważne? Badania psychologiczne pokazują, że o ładne rzeczy umieszczone w przestrzeniach publicznych użytkownicy dbają o wiele bardziej niż o te nieestetyczne. Co więcej, w brzydko urządzonych pomieszczeniach ludzie są bardziej skłonni do zachowań nienormatywnych. Że ludzie o ładne rzeczy bardziej dbają w miejscach publicznych, a w źle wyglądających zachowują się patologicznie.

udostępnij Facebook Twitter Linked In
oceń artykuł